Medische aansprakelijkheid, een wetgeving op zich!

Stel, je hebt net een zware operatie achter de rug en bent op dit moment thuis bezig met de revalidatie. Het gaat allemaal niet zo makkelijk als dat je had verwacht, ook de begeleidende artsen vinden het herstel maar wat tegenvallen. Ze besluiten om een aantal vervolg onderzoeken te doen en stuiten op een onverwacht probleem. Bij het uitgebreide onderzoek wat daarop volgt, blijkt dat het een en ander fout gegaan is bij de operatie. Niet helemaal wat je verwacht had! Je verwacht natuurlijk kwaliteit, garantie op volledig herstel en wanneer er iets fout gaat, is dat vaak niet zonder gevolgen.

De vraag die altijd rijst bij dit soort gevallen gaat over de aansprakelijkheid. Wie is er aansprakelijk voor de medische misser?

De artsen

De arts is verantwoordelijk voor een medische fout als bewezen kan worden dat de zorgvuldigheidsnorm geschonden is. De zorgvuldigheidsnorm houdt in dat de artsen geacht worden om de juiste regels en manieren te handhaven wanneer ze te maken hebben met een medische ingreep. Deze regels hebben betrekking op bijvoorbeeld de hygiene en de manier waarop ze omgaan met bijkomende risico’s tijdens een ingreep. De arts kan alleen aansprakelijk gehouden worden, als daadwerkelijk bewezen kan worden dat hij of zij zich niet gehouden heeft aan de zorgvuldigheidsnorm. Wanneer dit niet bewezen kan worden, wordt de arts niet aansprakelijk gesteld.

Het ziekenhuis

Wanneer een arts bij een ziekenhuis werkt, dat wil zeggen dat de arts bij het ziekenhuis in loondienst is, kan het ziekenhuis ook aansprakelijk gehouden worden voor een medische misser. Het ziekenhuis is namelijk aansprakelijk voor de manier waarop de arts handelt. Voordat je een klacht in gaat dienen met betrekking op medische aansprakelijkheid, is het dus verstandig om van te voren na te gaan of dat de arts zelfstandig werkende is of dat hij of zij in loondienst is bij een ziekenhuis. Het ziekenhuis huurt het personeel in en is daarmee verantwoordelijk voor de kwaliteit die er afgeleverd wordt. Zij willen goede medische hulp bieden en moeten daar ook aan kunnen voldoen.

Klacht indienen

Voordat er sprake is van een echte aansprakelijkheid, wordt er eerst een klacht ingediend. Een klacht kan ingediend worden door de patient zelf, maar het kan ook ingediend worden door bijvoorbeeld familieleden. Een klacht kan gewoon via de normale klachtenprocedure afgehandeld worden. Iemand wordt alleen aansprakelijk bevonden als deze persoon via juridische zin als verantwoordelijke is aangewezen. Wanneer de klacht met de normale klachtenprocedure wordt afgewerkt, wordt er geen beroep gedaan op de aansprakelijkheid. Het kan wel zijn dat een klacht via de klachtenprocedure uiteindelijk leidt tot een aanwijzing van aansprakelijkheid en de zaak alsnog juridisch behandelt wordt.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

De meeste artsen en ziekenhuizen hebben een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekering is afgesloten om de aansprakelijkheid als gevolg van medische fouten te kunnen dekken. Wanneer je als patient een klacht indient en de persoon die jij daarvoor verantwoordelijk acht, als aansprakelijk wordt aangewezen, krijg je te maken met de verzekeringsmaatschappij. Deze verzekeringsmaatschappij zal alles netjes afhandelen waardoor je zelf minder te maken hebt met de verschillende regels en de papieren. Zorg er wel voor dat je je altijd goed laat informeren over de verschillende verzekeringen zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan.

 

Weet u niet zeker of u een zaak heeft?

085-773 70 71

(Lokaal tarief)

  1. Bel onze intakebalie
  2. Vertel kosteloos uw juridische probleem
  3. De juiste advocaat wordt gezocht
  4. De advocaat neemt vrijblijvend contact met u op